Onze kleine vakantie (en nieuwe foto's) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Clephas - WaarBenJij.nu Onze kleine vakantie (en nieuwe foto's) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Loes Clephas - WaarBenJij.nu

Onze kleine vakantie (en nieuwe foto's)

Door: Loes

Blijf op de hoogte en volg Loes

06 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey allemaal,

De afgelopen 4 dagen zijn tot nu toe al echt helemaal super geweest :D. Ik begin maar gewoon per dag te vertellen wat we allemaal hebben gedaan, want het was echt megaveel!

Maandag zijn we naar Ukutula gegaan om daar leeuwen te zien en te knuffelen. De allerjongste waren net 2 weken oud, die daarna waren ongeveer 5 maanden en de oudste waren 8 tot 9 maanden. Bij al die leeuwen mochten we in het hok en bij die van 5 tot 9 maanden was dat best spannend, want ze spelen nog wel eens vrij wild. Gelukkig ging dat allemaal vrij goed en het was erg leuk!
Na het aaien van de leeuwen gingen we daar nog rondrijden op een quad en zagen we nog een koedoe, zebra's en vanalles en nog wat. Daarna gingen we naar huis om even ergens wat te gaan eten en daarna lekker slapen. Echt een topdag!

De tweede dag gingen we op een Game Drive in Glen Afric. Deze begon meteen goed! We zagen heel veel zebra's en kort daarna stonden er ineens 3 olifanten voor onze neus. We mochten uitstappen en ze aanraken en die zijn echt niet zacht om te aaien... op een gegeven moment was het wel even oppassen, want toen kwam er een kleine olifant naar mij toe lopen en met zijn slurf in mijn hand, maar die beesten zijn heel erg sterk dus ik liep achteruit en toen kwamen ze ineens alle drie op mij aflopen! Dat was wel even spannend, maar gelukkig viel ik niet achterom, want een olifant bovenop je is waarschijnlijk niet echt prettig :P.
Ook zagen we voor het eerst sinds we hier zijn nijlpaarden. De dieren die de meeste mensen doden. Op een gegeven moment stonden ze op en kwamen ze naar ons toelopen en geloof me... die zijn groot! Echt machtig om te zien!
Na de GameDrive gingen we even wat eten en werden we uitgenodigd om een keer samen met degene die de GameDrive gaf een GameDrive met z'n tweeen te doen en daarna te gaan stappen, dus wie weet gaan we dat vrijdag doen.
's Avonds gingen we iets eten bij de Blu Pepper en daarna gingen we cocktails drinken en hebben we 3 Afrikaanse Jongens ontmoet waar we veel mee gelachen hebben! Daarna gingen we weer naar bed :P.

Op woensdag zijn we naar Mennelin (een heel groot winkelcentrum) geweest. Eigenlijk wilde ik heel wat dingen kopen, maar uiteindelijk heb ik alleen wat beltegoed gekocht en ben ik naar de kapper geweest (dat was echt hard nodig :P). Na Mennelin zijn we gaan stappen met bovenstaande jongens. We hebben veel gedanst en ook weer cocktails gedronken (die zijn hier 2,5 tot 3,5 euro, dus das ideaal :P). Ook die avond was echt supergezellig!

Vandaag zijn we naar Johannesburg gegaan. Daar zijn we naar Soweto (een sloppenwijk) gegaan en hebben we veel indrukwekkende dingen gezien.. het eerste wat opviel was dat het best rommelig was overal en de lucht niet echt aangenaam was.
Er wonen zo'n 900.000 mensen in Soweto en je zou er niet alleen heen moeten gaan, want er heerst veel armoede. Per dag worden er zo'n 104 babies geboren en sterven er zo'n 176 mensen aan aids of HIV.
We kregen er een rondleiding van een man die daar woonde, maar voordat we daar heen gingen had Cees hem eerst gebeld om te vragen of hij niet dronken was... Hij was namelijk alcoholist. Hij liet ons echt vanalles zien! Ze hadden bijvoorbeeld een buitenrestaurant en daar lagen gewoon koeienhoofden en stukken vlees buiten die ze dan deden roken... ook zagen we hoe kippen geslacht werden in een klein hutje en hoe ze daarna in heet water gedaan werden zodat de veren er makkelijker af konden. Daarna gingen we wat bier kopen en dit mochten wij uitdelen aan mensen die er niet om bedelden. Daarna liepen we door een kwam er iemand achter ons aanlopen die om geld vroeg... Echt stom dat je dan het beste gewoon door kan lopen :(. Daarna gingen we een klein telefoonhok in omdat mensen daar goedkoop konden bellen. Daarna liepen we langs een vrouwtje die mensen kon genezen met allerlei kruiden en planten. We mochten aan een aantal dingen ruiken en ze liet ons vanalles zien... Ook jagen ze er geesten weg. Voordat we daarvandaan liepen moesten we dan ook 3 keer in onze handen klappen en iets zeggen in een andere taal (ik vroeg net aan Cees wat dat woord ook al weer was en hij zegt dat het betekent: Ik ben een blanke mongool *proest* ma goed :P. Bij de medicijnvrouw liep ook een klein kindje wat net een jaar oud was (erg bijzonder dat hij al kon lopen), maar zijn beentjes leken op O-beentjes. Dit komt omdat de vrouwen de kinderen heel veel op de rug dragen en daardoor groeien ze eigenlijk scheef...
Na het medicijnvrouwtje gingen we nog kijken in het huis van onze gids en van binnen zag dat er eigenlijk best goed uit). Daarna gingen we naar een ander deel van Soweto (Swahedi) en hier wonen ongeveer 20.000 mensen. Ze hadden daar waar wij waren 1 kraan (wel met schoon water die het 24 uur per dag deed) voor 800 mensen. We mochten daar een huisje binnen en dat was echt klein.. Er woonden 5 mensen, een opa en oma, een dochter en twee kleinkinderen. Iedereen slaapt op de grond in de keuken en in een soort huiskamertje/opslagruimte en als het regent, lekt het dak. De oma voelde zich niet goed vertelde ze ons en de dochter had een grote wond op haar arm... De man die ons rondleidde vertelde ons dat 60 % van de mensen daar geen werk heeft en 35 % heeft ongeveer AIDS of HIV. Ik durfde geen foto's te maken, al zeiden ze dat dat mocht, maar ik voelde me dan zo onbeschoft... Maar ik weet zeker dat het beeld van amper een luchtbedgrootte plek om op te slapen voor de dochter en de twee kleinkinderen voor altijd op mijn netvlies gebrand zal staan...

Na Soweto gezien te hebben wilde ik eigenlijk nog naar een weeshuis in Soweto, maar Cees zei dat hij dan meestal kleren mee had ofzo, dus het zou wat onbeschoft zijn om zo te gaan en dat kon ik maar al te goed waarderen. Wel vertelde hij dat er daar allemaal kinderen zitten die heel erg op zichzelf zijn en zichzelf onderpoepen en plassen omdat er geen geld is voor luiers voor de wat grotere kinderen. Ook de bedden zitten vol plas en als de kinderen huilen moeten ze weg, want ze mogen niet huilen daar... Toen ik dat hoorde zat ik weer met kippenvel in de auto, want dat is echt ongelooflijk :(.

Na alles in Soweto gingen we naar het Apartheid museum om te kijken hoe de geschiedenis van Zuid-Afrika in elkaar zit, maar hier moesten we een beetje vlug doorheen anders zouden we op de terugweg in de file komen te staan. Wat we hier zagen was eigenlijk vooral hoe alle wetten tot stand kwamen en wat er met Nelson Mandela allemaal gebeurd was. Ook zagen we hoe je aparte ingangen had voor blanken en zwarten en hoe de zwarten mishandeld werden. Maar goed dus dat er mensen zijn zoals Nelson Mandela :).

Vrijdag waren we van plan om een beetje een relaxt dagje te houden en dus gingen we naar wat kleine marktjes en ergens wat eten en drinken en toen weer op stap (we hadden natuurlijk wel even wat in te halen ;)). Ook dit was weer erg leuk en gezellig :D.

Pfoeh... dit was het wel weer voor even ;).

Liefs,

Loes



  • 07 Augustus 2009 - 16:18

    Martijn Rooijakkers:

    Heeey Loes!

    Ik ben net terug van mijn derde vakantie (wat heb ik het slecht) en heb meteen weer al je verhalen bijgelezen.
    Leuk dat er nu ook Nederlandse meisjes zijn, dat praat toch altijd wat makkelijker. Ik had de koedoes opgezocht, die zijn idd grappig ;). Amarula is trouwens goed spul, dat had ik van Schiphol meegenomen :P. Ik hoop voor je dat je nog mag vliegen, dat zou wel vet zijn! En helemaal te gek natuurlijk dat je met een tijger op de foto staat ;). Ik kijk weer uit naar je volgende verhalen!

    xx Martijn

  • 08 Augustus 2009 - 17:49

    Pap:

    Hoi Loes,

    Wat een verhalen zet je toch elke keer weer neer; je maakt nu al veel dingen mee die waarschijnlijk een grote indruk op je zullen maken, erg veel leuke dingen maar ook minder prettige ervaringen doe je op; hoe dan ook blijf optimistisch en probeer er het beste van te maken! De wereld in een klap verbeteren zal je toch niet lukken, al zou je dat wel willen.
    Blijf nuchter en met twee benen op de grond staan geniet van de vele leuke dingen die je ziet, en blijf waakzaam op jezelf en anderen.

    Groeten Pap.

  • 09 Augustus 2009 - 13:02

    Moetie:

    Ha Loes
    We zijn weer terug van weggeweest en natuurlijk meteen op jou site gekeken. Wat een leuk reisverslag en foto,s. Vooral die foto met dat kleine leeuwtje. Volgens mij, als je een rugzak bij je had gehad, had je hem er ingestopt en meegenomen, (zou ik ook nog wel leuk vinden)
    Maar dat stukje, dat er ineens drie olifanten voor jou neus stonden , kan ik me bijna niet voorstellen. (drie olifanten voor zo,n klein neusje, ha,ha,ha).
    Leuke foto, op die quad. Ik zie het al helemaal voor me. Jij op zo’n quad tussen allemaal olifanten, tijgers leeuwen, giraffen, nijlpaarden en koedoes enz.enz.enz. (Heb opgezocht wat dit voor een dier is. Het is een soort reehertbokzebraachtig dier.)
    Als je dan op zo’n quad zit, zing je natuurlijk: En wie rijdt er op zo’n quad door de prairie….
    Tim komt dadelijk ook weer terug van vakantie. (dan is de rust weer weg in huize Clephas, ha,ha,ha) Zo, nu ga ik ophouden met schrijven, anders moet jij te lang lezen.
    ….en…..en…..van moetie
    p.s Tim is nu terug van vakantie en heeft het erg leuk gehad!

  • 13 Augustus 2009 - 15:14

    Meggie:

    Haa Loes!
    Haha ik moest zo lachen toen ik het stukje van je mam las: als je een rugzak had gehad dan had je er zo een meegenomen. Dat komt me ergens heeel bekend van voor... :D
    Ik ga even snel verder met je volgende stukje lezen, heb wat in te halen nu we 10 dagen niks konden lezen!
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

tshepo ya bana (hope for children)

Recente Reisverslagen:

30 Augustus 2009

weer thuis

23 Augustus 2009

De laatste dagen

18 Augustus 2009

vliegen en koeientong

09 Augustus 2009

kerk

06 Augustus 2009

Onze kleine vakantie (en nieuwe foto's)
Loes

Actief sinds 30 Mei 2009
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 48701

Voorgaande reizen:

23 Juni 2009 - 27 Augustus 2009

tshepo ya bana (hope for children)

Landen bezocht: